Lege cauciucuri de iarna
Cauciucuri de iarna

Lege cauciucuri de iarnă

Cauciucurile de iarnă sunt obligatorii att pentru autovehiculele comerciale, ct şi pentru autoturisme, care circulă pe drumuri publice acoperit de polei, gheaţă sau zăpadă. Pentru autovehiculele comerciale anvelopele de iarnă sunt obligatorii pentru axele motoare, n timp ce pentru autoturisme cauciucurile de iarnă sunt obligatorii pentru toate cele patru roţi. Cauciurile de iarnă sunt obligatorii, dar nu doar n perioada noiembrie martie, aşa cum era stipulat n prima variantă a actului legislativ care reglementează acest lucru. Potrivit OG 5/2011, publicată n Monitorul Oficial şi aprobată prin Legea 161/2011, şoferii trebuie să aibă maşinile dotate cu anvelope de iarnă atunci cnd circulă pe drumurile publice acoperite cu zăpadă, gheaţă sau polei. Asta nseamnă că şi n miezul verii dacă circulaţi pe o porţiune de drum cu zapadă, gheaţă sau polei atunci trebuie să dotaţi autovehiculul cu anvelope de iarnă.

Potrivit OG nr. 5/2011 "anvelope de iarnă - anvelope omologate conform Directivei 92/23/CE a Consiliului din 31 martie 1992 privind pneurile autovehiculelor si ale remorcilor acestora, precum si montarea lor, Regulamentului Comisiei Economice pentru Europa a Organizatiei Natiunilor Unite (CEE-ONU) nr. 30 sau Regulamentului Comisiei Economice pentru Europa a Organizatiei Natiunilor Unite CEE-ONU nr. 54, dupa caz". Dar conform anexei II, alin. 3.1.5. a Directivei 92/23/CE a Consiliului din 31 martie 1992 şi a regulamentelor CEE-ONU nr. 30 si 54 invocate n OUG, pneurile de zăpadă sunt marcate cu literele "M + S" (sau "M.S." sau "M & S"). Dupa cum observaţi legislaţia romnească defineşte anvelopele de iarnă conform normelor europene dar normele europene nu au nici o referire la anvelope de iarnă ci doar la cele pentru zăpadă.

Simbolul "fulg de nea si munte" invocat de mass media şi unele autorităţi nu există n legislaţia europeană, el fiind marcajul american şi canadian pentru cauciucurile de zăpadă conform Rubber Manufacturers Association din SUA şi Rubber Association of Canada. Acesta este şi motivul pentru care uneori ambele simboluri se găsesc pe o anvelopă, ele fiind destinate ambelor pieţe, cea europeană şi cea americană.

In cazul n care autovehiculul nu este echipat corespunzator, se vor aplica sancţiuni după cum urmează: o amendă de pnă la 4.000 RON şi reţinerea talonului auto. In plus, n cazul n care un autovehicul care nu este echipat cu anvelope de iarnă n perioada menţiona anterior este implicat ntr-un accident n urma caruia drumul este blocat sau deteriorat, CNADNR (Compania Nationala de Autostrazi si Drumuri Nationale din Romania) şi va putea recupera prejudiciul cauzat ce nsumează costurile intervenţiei de degajare a sectorului de drum afectat şi costurile de reparare a carosabilului.

Textul de lege mai prevede şi echiparea cu lanţuri antiderapante a vehiculelor de transport de marfă de peste 3,5 tone şi a vehiculelor de transport de persoane cu peste nouă locuri, n caz contrar conducătorii auto vor fi sanctionaţi. De reţinut faptul că ordonanţa permite utilizarea lanturilor antiderapante numai pe drumurile acoperite de zapadă. Utilizarea lanţurilor antiderapante pe alte suprafeţe atrage dupa caz sancţiuni pentru deteriorarea carosabilului.